Od letošního ledna se v České republice otevřela nová kapitola pro mladé řidiče. Sedmnáctiletí mohou nyní legálně sednout za volant, což jim umožňuje získávat cenné zkušenosti a osvojení řidičských návyků pod dohledem zkušeného řidiče. Tento krok přináší mnoho výhod, ale také s sebou nese určitá pravidla a povinnosti, které je třeba dodržovat. Co všechno to obnáší? To se dozvíš v dnešním článku.
Žadatel, který chce získat řidičské oprávnění v režimu L17 (tj. řidičské oprávnění pro skupinu B již od věku 17 let), musí absolvovat standardní výuku a výcvik v autoškole pro skupinu B, stejně jako jakýkoliv jiný žadatel.
Poté, co absolvuje výuku a výcvik, může podstoupit závěrečnou zkoušku a získat řidičské oprávnění skupiny B již od věku 17 let.
Nesmíme zapomenout na to, že mladý řidič ve věku do 18 let smí řídit motorové vozidlo skupiny B pouze za přítomnosti konkrétního zkušeného řidiče, který je zapsán v registru řidičů jako jeho mentor.
Mladý řidič si musí zvolit konkrétního mentora a ten s tím musí písemně souhlasit. Tato informace se zanese do karty řidiče obou zúčastněných. Sám ani s nikým jiným mladý řidič před dovršením 18 let řídit osobní automobil nesmí!
Mentorem může být pouze řidič, který je držitelem řidičského oprávnění skupiny B po dobu alespoň 10 let (zkušený řidič), kterému nebyl v posledních 5 letech udělen zákaz řízení a který má v bodovém hodnocení řidičů 0 bodů. Mentorem je nejčastěji rodič nebo příbuzný mladého řidiče, není to však podmínkou.
Mentor není pasivním spolujezdcem, ale na mladého řidiče musí dohlížet a v případě potřeby mu poskytnout radu. Při případném vzniku dopravní nehody se bude zkoumat, zda-li mentor své povinnosti nezanedbal. V případě pochybení mentora je možné udělit sankci i jemu.
Ano, může. Ale všechny pojišťovny to neumožňují. Většina pojišťoven zatím zastává názor, že si tento mladý řidič stejně půjčuje vozidlo rodičů. Ať je tedy v pojistné smlouvě veden jako "pojištěný", ale pojistníkem je jeden z rodičů.
Opačnou strategii mají níže uvedené pojišťovny:
Uvedené pojišťovny dávají možnost mladým, aby si vyjížděli slevy na povinném ručení již od začátku.
U mladých je pojištění vždy o mnoho vyšší, pravděpodobnost nehody je vysoká. Proto se již několik let rodiče uchylují k tomu, že auta v rodině píšou na toho, kdo má nejvíc odježděno. Zde nastává problém, že nehody ostatních jdou na vrub této osoby ve škodním průběhu u pojišťoven. A to se už často lidem vymstilo. Co tedy s tím?
Pokud chceš vyjíždět bonusy již od začátku, jezdi s autem s menším obsahem motoru. Čím silnější vozidlo, tím dražší pojištění budeš mít. Pojištění ovlivňuje několik faktorů, například i to, kde máš trvalé bydliště.
Hlavně si nech propočítat pojištění od více pojišťoven, ať zvolíš nejen dobré krytí, ale i rozumnou cenu. S tím ti ráda pomohu, neboj se ozvat na palockova@bventure.