Ztráta blízké osoby je jednou z nejtěžších životních situací. Sama jsem si tím prošla a vím, jak náročné to může být. Kromě emocí je potřeba se postarat i o praktické záležitosti spojené s úmrtím. Jako pojišťovací makléřka ti chci nabídnout podporu a užitečné informace, které ti trochu usnadní celý proces. V článku najdeš klíčové kroky, jak jednat s institucemi, jako jsou banky a pojišťovny, abyste se doma cítili lépe informovaní a podporovaní.
Po těchto krocích se vždy obracíš na pohřební službu, ta za tebe může vyřešit i vystavení úmrtního listu. Nebo si ho vyřešíš na matrice.
Pozor v situaci, kdy máte společný bankovní účet. Pokud zemřelý měl jako jediný dispoziční právo, může pro tebe nastat problém. Jakmile se nahlásí, že majitel účtu zemřel - banka den po oznámení "zamrazí" účet. Co se týče trvalých plateb nebo inkasa, pokud to majitel účtu nenastavil s bankou jinak, budou částky stále hrazeny jako doposud.
Navštiv co nejdříve banku nebo si zařiď online vlastní účet. Tam si nech nově posílat své vydělané peníze nebo důchod. Peníze na účtu zemřelého se budou následně řešit v rámci dědického řízení.
V případě životního pojištění, kde byla sjednaná pojistná částka na riziko smrti, je zapotřebí vyřešit tzv. zánik pojištění s výplatou pojistné částky. Úplně nejlepší je na tu pojišťovnu vyrazit osobně, protože je zapotřebí k tomu vyplnit i formulář a pracovník tě celým procesem provede. Nezapomeň si s sebou vzít nějaký doklad o úmrtí (lékařskou zprávu nebo případně úmrtní list).
Nicméně peníze ti pojišťovna zašle rychle, může ti to hodně pomoci i s financováním pohřbu. Proto je důležité při řešení životního pojištění brát zřetel na to, co by se stalo, kdyby jeden z nás odešel. Utáhne to finančně ten druhý, zvládne mít dostatek peněz i na pohřeb?
Ceny pohřbů nejsou zrovna zanedbatelná částka. Osobně jsem to řešila v rodině před téměř 7 lety, jen kremace byla 20 tisíc korun. Proto klientům doporučuji mít smrt pojištěnou minimálně na 100 tisíc korun, ať to pokryje alespoň náklady spojené s posledním rozloučením člena rodiny.
Internetem často kolují příběhy, kdy se partner při úmrtí nestačil divit, že obmyšlenou osobou pro výplatu životního pojištění je jiná osoba. Je to tím, že často klienti zapomínají aktualizovat obmyšlenou osobu. Tak se klidně může stát, že peníze dorazí bývalému partnerovi. Dbej tedy na aktualizaci všech smluv, ať nepřipravíš podobný šok své rodině.
Tady je to složitější, musíš se vydat na složitou cestu ověřování po pojišťovnách. V nouzové situaci lze požádat Českou asociaci pojišťoven o prověření, slouží k tomu tento odkaz: https://www.cap.cz/dohledani-obmyslene-osoby
Notář tě bude kontaktovat sám, nemusíš ho vyhledávat. Jemu totiž dědické řízení přidělí příslušný soud. Notář zjistí, zda měl zesnulý platnou ověřenou závěť, dědickou smlouvu nebo listinu o vydědění. Pokud ano, řídí se jimi. V opačném případě rozhodne o zákonných dědicích na základě vlastního šetření.
Řízení se může protáhnout i v případě, že majetku moc zesnulý neměl. Proto se obrň trpělivostí.
Pokud víš, že dotyčná osoba nasekala příliš dluhů. Můžeš odmítnout dědictví. Máš na to jeden měsíc od chvíle, kdy se od notáře dozvíš o svém dědickém právu.
Ať to svým pozůstalým nekomplikujeme, doporučuji se držet těchto bodů:
Nikdo nechce myslet na smrt, ale pokud už máme kolem sebe milované osoby, měli bychom jim tu cestu po nějak připravit. Vyhodnoť si, co by pomohlo tvému partnerovi, když bys zničehonic zítra už nebyl/a. A podle toho si sjednej životní pojištění.